måndag 5 maj 2008

Blogginlägg D: Är journalistyrket på glid?

Under min gymnasieutbildning i journalistik stod den grävande journalistiken i fokus. Boken ”Tio gyllene regler” skriven av Erik Fichtelius var utbildningens ledstjärna. En riktig journalist var en journalist som vred och vände på minsta sten och som själv var ute i verkligheten och undersökte sanningen.
- Idag finns det många olika typer av journalister och olika journalistiska ideal. Och det är inget fel med det, men tyvärr sysslar många med ompaketering av gammalt material. I takt med att journalistiken blir allt mer marknadsstyrd sker det en de-professionalisering inom yrket, säger Gunnar Nygren som är författaren till boken ”Yrke på glid”.

Enligt forskning gjord i Storbritannien kommer hela 80 procent av det journalistiska inrikesmaterialet från nyhetsbyråer eller pr-byråer. Enbart 12 procent av de artiklar som ingick i forskningen var material som journalisterna själva hade grävt fram. Ändå publiceras det cirka tre gånger så många artiklar som för 20 år sedan. Dessa siffror presenterar Nick Davies i boken ”Flat Earth News”. Han anser att journalistiken är allvarligt sjuk och att den journalistiska logiken har tagits över av den kommersiella logiken.

Jag kan inte påstå att jag blir förvånad när jag hör vad Gunnar Nygren och Nick Davies berättar i radioprogrammet ”Publicerat” i P1. Medierna förmedlar oftast inte hela sanningen, utan snarare delar av sanningen, vilket kan ge publiken en snedvriden bild av verkligheten. Verkligheten blir den som de stora mediekonglomeraten serverar oss. Men trots att jag under min treåriga informationsutbildning har blivit matad med upplysningar om detta, blir jag rädd när jag hör att de flesta journalister tillbringar största delen av sin arbetstid inne på redaktionerna. Att en enskild journalist låter bli att kolla upp sanningshalten i inkommet material, kan enligt Nick Davies leda till att falska uppgifter sprids ut över stora delar av världen. Han kallar fenomenet för den platta jordens nyheter.

Jag tror att det är betydelsefullt att dagens medieutbildningar upplyser studenterna om hur mediekoncernerna växer sig större och att det samtidigt blir färre journalistiska källor som ger ut nyheterna – det vill säga att verkligheten som förmedlas på många sätt härstammar ur ett och samma perspektiv. Kanske kan just det pusha framtidens journalister till att kämpa för att hämta och söka nyhetsmaterial utanför redaktionernas väggar. Med tanke på den ökande tidspressen och kommersiella påverkan förstår jag att det är en stor utmaning för varje enskild journalist, men jag tror ändå att den personliga drivkraften och det egna engagemanget för arbetsuppgifterna spelar stor roll och har en viktig betydelse för medieinnehållet.

3 kommentarer:

Mia Ohlsson sa...

Anna,
Du för in medieutbildningarnas ansvar, och där tror jag att du har rätt. Redan från tidig grundskola måste vi tränas i att bli kritiskt tänkande medborgare som förstår vilka drivkrafter som finns att sprida såväl information som desinformation i samhället.
Hur korrekt och trovärdig journalistiken än är så är det livsfarligt om vi passivt lutar oss tillbaka i soffan, läser vår tidning och tror att vi därmed får en korrekt och fullständig bild av världen.
/Mia

Heads and Tails sa...

Jag håller med dig och Mia om att det är otroligt viktigt att dagens media utbildningar (men också andra utbildningar) upplyser studenterna om hur dagens mediekoncerner växer sig allt större och vad detta får för inverkan på nyhetsutbudet.
Själv trodde jag att jag var kritiskt inställd till informationsflödet som vi matas med varje dag innan jag läste medie och kommunikationsvetenskap. Jag hade ett hum om hur det stod till men jag visste inte riktigt hur illa det var. Att extremt stora koncerner kontrollerar så mkt av utbudet. Så igen, det är extremt viktigt att detta hamnar på dagordningen inom utb väsendet!

/ liza

FredrikBlomberg sa...

Jag håller med dig och de andra som kommenterat om att utbildning i kritiskt tänkande skulle vara oerhört bra. Jag tycker det känns som att de flesta i samhället är lata när de läser nyheter. Man värderar inte alls och nyheten känns ibland som en bisak när man läser tidningen. Snygg layout, bra serier och fina bilder väger tyngre än bra journalistik när man väljer tidning. En insikt i hur medievärlden fungerar och vilka trick som används skulle nog fungera som en välbehövlig väckarklocka för många.
/Fredrik